Monday, October 10, 2016

Selamat datang sayang. Pengalaman bersalin di Tunku Azizah Women & Children Hospital

Ayesha Ahla binti Zaharuddin
30.09.2016
Jumaat
3.3 kg
5.48 PM
Tunku Azizah Women & Children Hospital



Kali ini saya bersalin di Tunku Azizah Women & Children Hospital di Seri Rampai, Setapak. Alhamdulillah setakat pengalaman saya, semuanya ok dan memuaskan. 

Yang paling saya suka tentang Tunku Azizah ni sebab appointment dengan doktor biasanya memang on time. Kalau kita set appointment jam 9.30 pagi, maknanya 9.45 pagi tu biasanya dah dalam kereta nak balik rumah dah sebab semuanya dah selesai. Pengalaman di Colombia Hospital, katanya appointment 9.30 tapi pukul 11 baru dapat jumpa doktor.

Malam 29/09/2016, perut dah rasa mengeras dan lain macam, tapi rasa macam tak ada apa-apa sebab dah kerapkali rasa macam tu sejak masuk trimester ketiga. Pagi 30/09/2016 pun sama. Sedang bersiap-siap nak ke sekolah, tiba-tiba ada keluar tanda tapi sangat sedikit. Bila dah mesej suami, suami ajak ke hospital tapi saya tak nak sebab nak suruh suami selesaikan solat Jumaat dulu. Plan nak ke hospital dalam jam 4 petang sebab Dr Zana akan mula shift jam 4 petang. Tapi akhirnya kena akur sebab suami kata kena jugak pergi hospital dan dia akan solat Jumaat di masjid berdekatan.

" Baby nak keluar hari ni macam abang 'Ayyash ke? Hari Jumaat.." sempat bersembang-sembang dengan baby. Huhu. 

Sampai di hospital, daftar dan rilek je menunggu di kaunter depan. Malas nak kecoh beritahu dah ada keluar tanda. Jadi agak lama menunggu. Sementara suami sudah ke masjid untuk solat Jumaat. Akhirnya nurse bawa naik ke atas dan saya menunggu doktor datang untuk check. Rupa-rupanya, sangattt ramai orang bersalin pada hari tersebut. Kata nurse, tak terkejar dan labour room pun penuh. Sedangkan sehari sebelum tu boleh kata wad kosong. Alhamdulillah wad single masih ada. Tapi memang masa lalu babyroom tu, ada 3-4 baby baru dilahirkan. 

Jam 2.30 petang, doktor check dan dah ada bukaan rupanya walaupun belum datang rasa sakit. Tapi saya diminta berehat dalam bilik wad. Doktor datang pecahkan air ketuban dan katanya pukul 7 nanti dia akan datang lagi. Jam 3.30 petang, saya mula merasakan sakit contraction. Masa ni agak susah nak panggil nurse walaupun dah tekan loceng berkali-kali. Rupa-rupanya tidak ada nurse di kaunter luar. Namun, saya cuba memahami, barangkali sebab patient sangat ramai. Tapi sakit contraction makin kuat dan jam 5 petang saya minta suami cari nurse. Akhirnya doktor datang dan bawa ke labour room, tapi saya terdengar doktor berbisik bertanya kepada nurse "labour room dah ada kosong?" Nurse mengangguk dan mengiyakan. Saya memang dah ada rasa nak bersalin.

Jam 5 lebih (saya dah tak sure jam berapa) saya ditolak naik ke LR dengan agak laju oleh nurse, doktor dan suami. Rasa macam dalam TV pulak hehe. Bila sampai ke LR, doktor nampak cepat-cepat bersiap untuk menyambut kelahiran. Dan alhamdulillah 5.48 pm, saya melahirkan puteri 3.3 kg dengan kelahiran normal walaupun prosesnya cepat tetapi banyak kali teran sebab kali ni tiba-tiba rasa susah berbanding yang sulung. Huhu. Rasa letih dan tak cukup tenaga. Tapi alhamdulillah tidak ada kena jahit berbanding anak sulung. Bayi keluar terus menangis, disusukan dan selepas itu bayi ada dalam labour room bersama mama agak lama. Alhamdulillah.

Nurse semua sangat tenang dan layan dengan baik. Cuma part nak panggil ke bilik tu macam agak susah. Tak sure sebab loceng kat bilik tu tak berfungsi ataupun nurse tidak ada yang sentiasa menunggu di kaunter, ataupun hari itu hari yang sibuk. Wallahualam. Kena banyak bersabar bab memanggil.

Dr Zanariah sangat baik dan tenang. Dia banyak membantu dan menyokong agar dapat bersalin dengan normal.

Dan masa nak discaj menunggu doktor kanak-kanak datang jumpa agak lama sehingga dah jam 2 lebih. Sedangkan dah beritahu nak discaj lebih awal dalam pukul 12 lebih. Akhirnya bila dah tunggu lama tapi nurse datang dan selesaikan urusan discaj tanpa jumpa juga doktor kanak-kanak berkenaan.

Tapi kalau ada rezeki lagi, Tunku Azizah akan masuk dalam list lagi. Hehe insha ALLAH.

Day 11 pantang
11.10.2016

2 comments:

Ain said...

Salam..nak tnya..brape kos smua ea brsalin kat situ

Wardah Maqsurah said...

Salam, saya mohon maaf sgt2, baru perasan mesej. Caj bergantung pd jenis bilik. Tp latest 2017 rm2500-3200 kalau utk normal delivery.

 

Copyright © 2011 Reserved to Tinta Wardah Design with love by CikBulat