Monday, May 5, 2014

pelabuhan yang dicari



Aku berada di celah keriuhan manusia, namun tetap aku tertunduk akur akan kesunyian diri.

Aku bicara sendiri pada ruang kamar hati, ke mana ia harus terpenuhi.
Aku mendongak melihat sebentar pada mentari, ke mana erti cahaya di hati.
Aku merenung pula rembulan yang hadir dalam kedinginan, ke mana tumpahnya ketenangan.

Kenapa jiwa ini terasa kosong, dalam nikmat yang kian melimpah.
Kenapa resahnya sukar berhenti, lalu aku diam tak mampu berbicara lagi.

Lantas ku merantau lagi. Berlabuh di pelabuhan demi pelabuhan. Mencari di mana ertinya kebahagiaan dan di mana puncaknya kepuasan.
Lalu akhirnya pelabuhan yang sama ku jejak lagi, ternyata ke mana jua ku pergi, tetap tak ku temui.

Akhirnya aku kembali ke kamar hati, mencari-cari di dalamnya yang pasti. Ku jenguk pula di sisi, ada cahaya sebenar yang sentiasa menyinari. Itulah sekeping naskhah wahyu dari Ilahi. Ku pandang pula lantai yang dijejak dahi, tempat istimewa paling utama.

Ternyata tak perlu ku tanya mentari di mana cahaya, tak perlu ku tanya rembulan di mana ketenangan. Kerana ternyata dalam lembaran suci dan sujud itu terangkum segala kebahagiaan yang abadi.



Kini ku menarik nafas perlahan, dengan senyum terindah ku ukirkan. Ternyata kepuasan itu tidak hadir dalam berlimpahnya materi, tetapi hadirnya menghiasi hati yang sukar diganggu lagi. Biarpun esok kan hadir berjuta cabaran, dengan iman dan keyakinan, kan ku tempuhi dengan jiwa yang tak berbagi lagi.


aisyahumaira 050514

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to Tinta Wardah Design with love by CikBulat