Wednesday, March 19, 2014

Bicara hati


Temanku,
Aku tahu tidaklah mudah,
Untuk sempurna seperti madah,
Kerana jiwa ini bukan tulisan,
Yang boleh dilakar serba indah.

Temanku,
Aku tahu memang sukar,
Untuk tetap dalam mujahadah,
Kalau terlebih akan dipandang salah,
Kalau terkurang nanti dikata tak endah.

Temanku,
Aku tahu dunia memang menguji,
Pada niat dan hasrat yang suci,
Adakala diri tak mampu lagi berlari,
Kerana lemah dengan dosa sendiri.

Namun....
Aku juga tahu kita ada Robbi,
Yang sentiasa tak henti memerhati,
Meskipun kita pernah tak peduli,
Kerana lemas dalam puja dan puji.

Temanku,
Aku juga tahu adanya anugerah pahala,
Untuk setiap keperitan menahan kesakitan,
Kerana ujian bertamu takkan terhenti
Namun relakanlah untuk hidup yang abadi.

Temanku,
Aku juga tahu kita dijanjikan syurga,
Yang melambai memberi motivasi,
Dengan kenikmatannya di luar imaginasi,
Dan senyuman indah para bidadari.

Temanku,
Janganlah pula dilupa banyaknya kurnia,
Yang kita nikmati detik demi detik,
Sehingga bahagia mengisi hari-hari,
Tampak di wajah terpancar seri.

Temanku sayang,
Kanvas kehidupan ini takkan selamanya,
Lakarannya cuma sekejap tidaklah lama,
Sebelum akhirnya pulang kembali kepadaNya,
Moga husnul khatimah akhir nafas dihela.

Temanku,
Luahan bicara ini daripada hati,
Ku doa ia sampai jua ke hati,
Kerana aku sungguh menyayangi,
Dan berimpian untuk berbakti.

aisyahumaira @ cheras

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to Tinta Wardah Design with love by CikBulat