Saturday, March 15, 2014

Mendengar untuk memahami...


اَلَّذِيْ اَحْسَنَ كُلَّ شَيْئٍ خَلَقهُ وَبَدَأَ خَلْقَ اْلاسنِ مِنْ طِيْنٍ . ثُمَّ جَعَلَ  نَسْلَهُ مِنْ سَللةٍ
مِنْ مآءٍ مَهِيْنٍ  . ثُمَّ سَوّاَهُ وَنَفَخَ فِيْهِ  مِنْ رُوْحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ الّسَمْعَ وَاْلاَبْصرَ وَاْلاَفْئِدَةَ
قَلِيْلاً ماَ تَشْكُرُوْنَ       
 السجدة 7-9
(Dialah Allah) yang menjadikan segala ciptaan-Nya indah, dan Dia memulai penciptaan manusia dari tanah, kemudian menjadikan keturunannya dari air yang hina (air mani), kemudian Dia sempurnakan kejadian (fizikalnya) dan Dia  tiupkan roh-Nya, dan Dia jadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan, dan hati (akal fikiran ), namun sedikit sekali kamu yang bersyukur. (QS. 32 (Al-Sajadah): 7-9).
__________________________________


“ Saya rasa bagus juga kalau layout ni warna hijau”
“ Eh tak cantiklah. Terang sangat!”

“ Rasanya hujung minggu ni elok juga kita menziarahi sahabat kita”
“ Ish menganggu je masa hujung minggu orang lain”

“ Jom makan”
“ Tak naklah. Ada kerja.”

Itulah beberapa contoh perbualan yang kurang sihat dalam kalangan kita. Apabila kita berkomunikasi, jadilah pendengar terlebih dahulu. Raikan dan hargailah pendapat penjelasan mereka. 

Jangan terus menolak, membantah atau menggeleng. Walaupun mungkin ketika kali pertama mendengarnya sudahpun tidak dipersetujui oleh minda dan akal. Berikanlah ruang untuk mereka dan jika perlu, nyatakanlah bantahan dengan hikmah menggunakan cara dan ayat yang terbaik.

“ Saya rasa bagus juga kalau layout ni warna hijau”
“ Haah, nampak cantik juga. Cuma kalau warna putih nampak lebih kemas”

“ Rasanya hujung minggu ni elok juga kita menziarahi sahabat kita”
“ Idea yang bijak. Tapi kan, agak-agak mereka sibuk tak di hujung minggu?”

“ Jom makan”
“ Kebetulan ada kerja pula sekarang. Awak makan dulu ye, nanti saya menyusul”

Bukanlah lebih menyejukkan hati yang mendengar dan melapangkan hati yang menuturkan?Jom kita belajar untuk saling menyantuni satu sama lain kerana tidak ada manusia yang sempurna. Diriwayatkan bahawa Abdullah bin Mas’ud RA pernah berkata; 

إِنَّ النَّاسَ قَدْ أَحْسَنُوا الْقَوْلَ كُلُّهُمْ ، فَمَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ فِعْلَهُ فَذَاكَ الَّذِي أَصَابَ حَظَّهُ ، وَمَنْ خَالَفَهُ فَإِنَّمَا يُؤَبِّخُ نَفْسَهُ

‘Sesungguhnya manusia telah memperindahkan ucapannya, maka barangsiapa yang ucapannya sesuai dengan perbuatannya, maka itulah orang yang akan mendapatkan bahagian keuntungan. Namun barangsiapa yang ucapannya tidak sesuai dengan perbuatannya maka itulah orang yang mencela dirinya sendiri.’ (Sifatus Sofwah, Ibn Jauzi)

Dengarlah, daripadanya kita belajar.

Ada dua sebab mengapa kita perlu sabar menjadi pendengar. Pertama, kerana setelah mendengar, kita akan mempelajari banyak perkara baru. Dan kedua, kerana setelah mendengar, kita akan disenangi oleh orang lain.

Begitu banyak perkara dan pengalaman baru daripada orang lain yang terhalang kerana kita tidak sudi mendengar, ataupun awal-awal lagi sudah menolak dengan memberikan riak tidak berminat untuk mendengar. Mereka tidak berasa senang dengan respon yang ditunjukkan dan akhirnya memilih untuk tidak berkongsi.

Mendengar untuk memahami

Sudah menjadi lumrah insani, bercerita masalah dan perkara penting dalam kehidupan merupakan salah satu faktor yang memberi ketenangan. Apatah lagi jika diceritakan kepada insan-insan yang dikasihi. Sebenarnya ramai yang gembira jika setiap patah kata dimengerti oleh pendengar ketika bercerita, tidak semestinya memerlukan jawapan yang pasti. Saya teringat satu kata-kata daripada barat “ Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply”.

Itulah faktor mengapa pendengar kurang menunjukkan simpati, tidak minat lagi mendengar setelah menemui solusi, malah ingin cepat-cepat menamatkan cerita yang didengari. Ini boleh mengundang kesedihan di pihak yang berkongsi masalah mereka. Mereka sebenarnya mengharapkan bahu sebagai tempat bersandar dan jemari untuk mengelap air mata yang tumpah. Bukan hanya idea penyelesaian yang terus dilontarkan bertubi-tubi. Meskipun saya tidak menafikan sebahagian masalah memerlukan penyelesaian yang segera. 


Mendengar untuk memahami, bukan mendengar untuk menyakiti. Justeru, apabila mendengar, kita sebenarnya telah bersedia untuk menerima kelebihan dan kekurangan yang ada. Bukan sengaja mencari ruang untuk membalas dengan niat menyakiti untuk kepuasan hati sendiri. Lunakkan bicara dengan bahasa yang menenangkan. Insya Allah, putaran kehidupan ini ibarat roda, ada masa kita yang mendengar masalah dan ada masanya nanti kita pula yang ditimpa masalah. Di sinilah kita menyatukan titik kesefahaman dan saling melengkapi antara satu sama lain.

Berikan perhatian, respon dan-eye contact

Tidak sukar menjadi pendengar yang baik. Belajar bersabar dan pinjamkan ruang masa kita untuk mendengar dengan ikhlas. Niatkan bahawa setiap kebaikan yang dilakukan walaupun kecil pasti akan ada ganjaran di sisiNya kelak. Sebagaimana firman Allah SWT :

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ

Maksudnya : "Barangsiapa mengerjakan kebaikan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula.” ( Surah Az-Zalzalah ayat 7-8 )

Anggukkan kepala apabila perlu dan duduk dengan postur badan yang betul. Sesuaikan mimik muka sesuai dengan cerita seperti riak terkejut ketika mendengar berita yang mengejutkan dan sebagainya. Ikuti perbualannya dengan beberapa perkataan yang menunjukkan kita faham seperti ‘ ya,ya, betul tu’. Sesekali tanyalah beberapa soalan ringkas sebagai tanda bahawa kita sedang cuba untuk memahami cerita yang sedang dikongsi. Jangan menyampuk dan memprovokasi ketika mereka sedang khusyuk bercerita kerana ini boleh menganggu perasaan mereka. Selain itu, jika cerita yang dikongsikan merupakan suatu yang besar, jangan kita membuat kerja lain pada masa yang sama kerana tumpuan sukar diberikan secara maksima. Contohnya, jangan menggunakan telefon semasa mendengar.

Di akhirnya, setelah beberapa tips ringkas yang dikongsikan, pokok pangkalnya adalah niat. Kerana daripada niat yang baik akan terpancarlah kebaikan di wajah yang sedang berempati. Lantas, mengalirkan aura rasa senang pada si dia yang sedang berkongsi. Berlumba-lumbalah melakukan kebaikan, padanya adalah jalan menuju Tuhan. Renungilah firman Allah Taala.

وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya : "Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlumba-lumbalah kamu (dalam berbuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu." 
( Surah Al Baqarah ayat 148 )

Teman, pinjamkanlah pendengaranmu, kerana suatu saat nanti di akhir nyawa, kita juga akan meminjam dan mendengar kalimah suci daripada insan lain. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW :

لَقِّنُواْ مَوْتىكُمْ بِقَوْلِ ” لآَِالهَ اِلاَّ  اللهُ
Tuntunlah oleh kamu orang yang hampir mati itu dengan bacaan “Laa ilaaha Illallaah” (tiada Tuhan selain Allah)

[aisyahumaira 150314]





0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to Tinta Wardah Design with love by CikBulat