Thursday, February 26, 2015

Bagaimana nanti?

Bismillahirahmanirahim

Sejak akhir-akhir ini, bermacam-macam perkara yang bermain di fikiran. Jauh termenung, berfikir, berimpian, berkhayal :)

Bagaimana agaknya saya nanti sebagai seorang ibu setelah lahirnya khalifah kecil ini.

Saya memang sejak dahulu, 'bergelumang' dengan kanak-kanak, anak saudara yang ramai. Maklumlah, sejak saya sebelum lahir, anak saudara dah lahir dulu. Waktu di sekolah menengah dah memiliki 30 lebih anak saudara.

Sejak kecil walaupun bergelar bongsu, tapi ramai anak kecil lain di rumah bonda. Saban tahun melihat kakak-kakak bersalin, malah berpantang di rumah. Sudah biasa, malam-malam tidur bertemankan bunyi tangis bayi. Bayi berusia seminggu saya sudah mandi dan siap-siapkan, keluarga saya memang tidak kisah dan harap pada saya. Saya juga sudah biasa mengambil alih menjaga si kakak kecil atau abang kecil yang baru menerima kehadiran adik baru. Kadang-kadang yang baru berusia setahun sudah saya jaga berhari-hari, berminggu-minggu kerana ditinggalkan oleh ibu mereka di rumah bonda. Terutama waktu cuti sekolah. 

Ya, cuti sekolah bukan cuti untuk saya :). Lagi sibuk berbanding hari sekolah. Waktu cuti biasanya waktu bergilir-gilir ke rumah kakak atau abang, membantu mereka menjaga anak-anak kecil. Ataupun mereka yang akan pulang ke rumah saya. Saya dalam ngantuk dan malas di tengah malam, beberapa kali bangun membancuh susu, menukar diapers dan mendukung si kecil yang menangis.

TAPI, kata orang, TAKKAN PERNAH SAMA dengan menjaga anak sendiri.

Jaga anak orang, bila penat boleh undur diri. Bila habis tempoh, say goodbye.
Jaga anak sendiri, penat atau tidak, tiada bertempoh untuk say goodbye.

Jaga anak orang, kalau malas boleh mengelat.
Jaga anak sendiri, no way.

Saya bukan jenis lemah lembut dengan anak-anak saudara. Garang. Kalau yang kecil memang saya suka melayan. Bila dah besar, saya dah mula tegas. Hehe. Anak-anak saudara suka cakap '" Su a ni bekeng lah...". Saya marah bila mereka tak kemas rumah, saya marah bila dengar mereka bergaduh, saya marah bila mereka main handphone saya, saya marah bila solat pun masih kena suruh, saya marah kalau mereka tak ikut cakap saya, saya marah bila mereka tengok TV padahal saya nak tengok siaran lain. Hoho.

Kadang-kadang saya merajuk dengan mereka, diam tak bercakap, masuk bilik kunci pintu. Susah payah selepas itu mereka kena memujuk dengan macam-macam cara. Tersenyum sendiri saya bila teringat semula. Bila saya ada mood, saya rajin melayan mereka minta nak tengok itu ini di laptop, tapi time tiada mood, tak berani mereka nak sentuh laptop.

Antara sebab lain, kakak abang saya memang tidak kisah, melihat saya dengan cara saya melayani dan menjaga anak mereka. 

Tapi, tak sangka, dalam saya garang tu, merekalah yang menangis di hari perkahwinan saya dulu, takut kehilangan kata mereka. Merekalah yang selalu cerita hati ke hati, masalah di sekolah dengan penuh pengharapan. Merekalah yang sentiasa mengalirkan air mata, selepas bersalaman untuk kembali pulang ke KL sejak di kampus hinggalah kini saya sudah menetap di sini. Merekalah yang kini selalu kata, sayang pada saya. Merekalah yang call dan sms, menggamit satu rasa dalam hati saya.

Mereka kata mereka rindu, untuk berusrah dengan saya. Mereka kata mereka rindu, untuk naik kereta bila saya bawa mereka jalan-jalan di waktu petang. Rindu saya di rumah, melayan bersembang dengan mereka. Rindu gurau-gurau, makan dan bergambar bersama.

Mereka kata mereka rindu, nak dengar saya marah-marah. Erk, ni pun ada? Kini mereka selalu mengadu, saya sudah tidak macam dulu. Saya sudah lain, dan tidak lagi ada masa untuk mereka.

Saya pun rindukan mereka, sebenarnya. Sukar untuk diungkap dengan kata-kata. Pejam celik pejam celik, mereka sudah makin membesar. Sekolah menengah, sekolah rendah dan masih ramai juga yang belum bersekolah.

Dulu saya sering marah-marah bila mereka berbuat silap, kini bila sesekali pulang ke kampung, saya sudah tak marah-marah lagi. Saya semakin dewasa, dan mesra. Tapi mereka tetap rindukan saya yang seperti dahulu. Benarlah, kadang-kadang kita tak perlu menjadi terlalu sempurna untuk dikasihi. Cukup menjadi diri kita dengan tulus dan ikhlas daripada hati.

Dan kini,

Kurang daripada sebulan, insya ALLAH, akan hadir seorang anak kecil daripada rahim ini. Yang akan dijaga sepenuhnya sendiri. Bagaimanakah nanti?

Mampukah saya menjadi ibu yang baik? 

Kuatkah saya menghadapi hari-hari bersamanya nanti?


37 w 4 d
260215 6:00PM
ST Utama






0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to Tinta Wardah Design with love by CikBulat