Friday, December 18, 2015

LEARN NOT TO JUDGE. LEARN TO RESPECT


" Dah besar dah baby, kuat menyusu ye.." kakak pekedai runcit yang ramah menegur. Saya tersenyum sambil mengeratkan dukungan si manja yang sudah semakin lasak. " Ya kak, dah lasak sekarang, alhamdulillah memang kuat menyusu" saya menjawab sambil bibir tidak lekang dengan senyuman.

" Banyak juga minum air masak ye,nampak keras badannya.." dia terus bertanya. Saya tersentak juga, sementelah tidak berhasrat ingin 'melawan kata'. Namun saya seakan dapat menebak apa yang akan dikatakan. Tidak ingin berbohong, saya cuma menjawab ringkas .

" Saya tak bagi dia minum air masak lagi, kak. Masih baru 4 bulan. Menyusu badan sepenuhnya..". Kali ini, kelihatan dia pula yang terkejut. Tangannya yang sedari tadi ligat memasukkan barang-barang ke dalam plastik kini terhenti.

 " Ish, tak cukup susu ibu tu dik. Akak dulu nisbahnya 1 botol susu 1 botol air masak setiap kali baby lapar...Kena banyak bagi air masak, baru badannya keras dan kuat. Anak-anak akak dulu pun semuanya cepat-cepat besar sebab akak belikan susu formula yang bagus. Mahal sikit takpe dik" suaranya sedikit meninggi. " Ooo macam tu, terima kasih kak..." saya masih tersenyum, membalas saranannya dengan anggukan. Saya menghulurkan wang, lantas berlalu usai memberi salam. Pandangan saya soal susu ibu cukup untuk bayi tidak berganjak, namun tidak sesekali menyebabkan saya menghakiminya kerana dia juga sedang melakukan yang terbaik seperti yang ada pada kotak pengalaman dan ilmunya.

Saya teringatkan pengalaman hari pertama, kedua dan ketiga ketika melahirkan. Susu yang terhasil amat sedikit, hanya beberapa titik dan banyak masanya langsung tiada. Bayi pula hampir setiap malam menangis, sukar ditenangkan ketika itu. Ibu dan kakak yang menemani ketika itu semakin risaukan bayi. Maka, mereka mencadangkan untuk terus memberikan susu formula. Saya cuba tahankan diri, mengadu kepada Dia. Semangat saya untuk menyusukan anak dengan susu ibu sangat menebal. Saya mengingat kembali, keperluan perut bayi yang kecil. Saya cuba meyakinkan diri sendiri, bahawa bayi cukup dengan beberapa titik susu yang ada untuknya. Juga, bayi menangis kerana banyak sebab, bukan hanya kerana lapar. Semua pembacaan tentang 'demand' dan 'supply' bermain di kepala. Andai kata saya memilih untuk memberikan si kecil susu formula, si kecil akan cepat kekenyangan kerana ia sukar dihadam. Dia akan tidur, dan tidak lagi ingin menyusu ibu. Susu ibu tidak akan terhasil kerana tiada lagi rangsangan daripada bayi. 

" Abang, baby lapar ke.." akhirnya air mata saya menitis juga ketika meluahkan perasaan kepada suami. Saya hampir-hampir putus asa, dan meminta suami membuatkan susu formula (yang dibekalkan oleh pusat perubatan tempat bersalin), namun suami enggan. Hanya suami yang mengetahui bahawa ketika itu saya masih kekurangan susu. “ Bukan ke Aisyah selalu sebut-sebut azam ingin menyusukan bayi..” suami mengingatkan kata-kata saya sendiri yang sering diulang-ulang ketika bayi masih dalam kandungan. Rasa hati sudah kian tak tertahan. Ditambah dengan kesakitan bersalin yang masih belum hilang. Di kiri kanan, makin banyak suara yang menyuruh agar susu formula diberikan kepada bayi. Saya membuka helaian al Qur'an, selain daripada kajian demi kajian kebaikan susu ibu, namun yang lebih utama lagi kerana ianya adalah saranan daripada al Qur'an.

“Para ibu HENDAKLAH menyusukan  anak-anaknya selama DUA TAHUN PENUH iaitu bagi yang ingin MENYEMPURNAKAN  penyusuan itu”  
– Surah Al-Baqarah, Ayat 233

Saya terus berusaha, saya memeluk si kecil dan bercakap-cakap dengannya, memujuknya agar tidak 'letih' berusaha mendapatkan susu yang menjadi haknya. 

Subhanallah, Maha Suci Allah yang mengizinkan segala sesuatu, akhirnya Allah mengurniakan apa yang saya doakan saban masa ketika itu. Air mata tumpah sekali lagi, tangisan kesyukuran yang saya hadratkan untukNya.

Kerana itu, dengan sedikit pengalaman yang ada, saya mula berkongsi ketika kawan-kawan sebaya ingin mengalah dengan mengatakan 'susu tidak ada', ketika hari-hari awal setelah bersalin. 

Dan dalam menempuhi hari-hari yang serba mencabar, saya akui tidak mudah tanpa sokongan orang sekeliling. Setelah kita berusaha yang termampu dalam kekangan masa dan kemampuan untuk menyusukan si kecil, tiba-tiba disua dengan kata-kata seperti " Alah, apalah sangat bagi susu yang dipam..patut directfeed yang sunnah..", ataupun "Susu ibu yang dibekukan sebenarnya dah berkurang khasiatnya..", ia memang mencabar iman dan jua sesekali melemahkan semangat, namun sujudlah, berdoalah. Mohon kekuatan hanya pada Allah.

Dan buat ibu yang tidak mampu, sungguh Maha Adil Allah, ayat al Qur'an di atas juga disambung dengan ;

“Apabila keduanya ingin menyapih (memberhentikan penyusuan) sebelum dua tahun dengan kerelaan keduanya dan permesyuaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya.  
Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu dengan cara yang patut dan bertakwalah kamu kepada Allah, serta ketahuilah, sesungguhnya Allah sentiasa melihat akan apa jua yang kamu lakukan." 
Surah Al-Baqarah, ayat 233

NOT TO JUDGE, LEARN TO RESPECT

Setiap ibu, dibekalkan dengan fitrah inginkan yang terbaik untuk anak-anaknya. Siapa kita untuk menghakimi ibu lain? Meskipun dia baru beranak satu, mahupun telahpun bergelar ibu kepada 12 orang anak. Cukuplah, berhentilah menghakimi.

Setelah kita berjaya untuk menahan diri daripada menghakimi, kita juga perlu belajar menghormati. Saya akui, berdepan dengan pelbagai cadangan dan pengalaman orang lain yang dihamparkan untuk saya pilih sebagai pedoman dalam membesarkan si kecil menurut apa yang terbaik dalam lingkungan pengetahuan yang saya ada. Namun, sedari dulu juga saya cuba menghormati apa saja yang dilakukan oleh seorang ibu untuk anak-anaknya. Dalam bab cara pemakanan, didikan dan sehinggalah sekecil-kecil perkara dalam bab buaian, puting plastik dan sebagainya. Dan saya akui, terkadang saya juga mengharapkan agar cara saya juga dihormati. 

Baby lapar ni, tengok mulut dia tu. Macam nak makan dah. Kasihan. Dah boleh bagi makan ni..Anak akak dulu, 4 bulan dah makan bubur nasi" seorang kakak menegur ketika si kecil saya baru mencecah masuk usia 4 bulan. " Ooo, macam tu.." saya tidak membalas panjang dan tidak pula kembali mengomen, kerana saya menghormatinya dalam apa yang dirasakan terbaik. Namun, tindakannya menyuap makanan ke dalam mulut si kecil saya telah menyentuh tangkai hati saya. Setelah saya berazam untuk menyusukan bayi secara EKSLUSIF selama 6 bulan, dan bersusah-payah berjaga malam menyimpan stok susu serta mengheret pam ke sana ke mari bagi memastikan bekalan mencukupi, dengan sewenang-wenangnya menyuap nasi ke mulut kecil bayi saya tanpa keizinan. Saya lunakkan hati, tidak ingin menunjukkan reaksi kurang senang. Saya cuma mengambil kembali si kecil, dan berlalu keluar.

Saya memuhasabah diri. Apa yang kurang. Mengapa setelah saya menghormati semua pilihan orang lain untuk hidup mereka, keputusan saya masih tidak dihormati?

" Saya tidak kasihankan anak saya ke...?"
" Saya tidak sayangkan anak saya ke..?"

Cukuplah, kerana kasihanlah saya tahankan dia daripada menjamah makanan berat terlalu awal. Kerana sayanglah, saya memilih yang terbaik untuk si kecil. Andainya 6 bulan pertama bayi saya perlu menahan daripada makan, sesungguhnya bermula 6 bulan hingga tua pun dia masih boleh menjamah apa jua makanan yang sesuai!. Saya mengurut dada. Saya terlalu emosikah?

Namun hari demi hari yang berlalu, saya semakin rasional. Saya berjumpa dengan seorang ibu, yang berusaha sehabis daya untuk menyusukan anaknya. Senaraikan apa sahaja usaha ; power pumping, bertukar-tukar jenis pam, milkbooster yang pelbagai, bertemu pakar laktasi, namun susunya masih juga susut. Lantas, apa lagi yang perlu dikatakan?.Hormat pada mereka yang memilih untuk tidak menyusukan anak, dan berikan sokongan untuk mereka yang memilih berusaha untuk menyusukan anak. Saya juga bertemu dengan beberapa orang bayi yang menghadapi masalah usus kerana diperkenalkan dengan makanan pejal terlalu awal. Namun, saya juga berjumpa dengan ramai orang yang kekal sihat meskipun diberikan makanan awal oleh ibunya. Begitu juga, bayi saya sendiri diuji dengan sedikit masalah eczema walaupun menyusu badan sepenuhnya, namun kata seorang doktor pakar kulit yang ditemui, jangan pernah mengalah untuk menyusukan bayi kerana alah bayi pada susu formula biasanya lebih parah lagi.

Usahlah ingin membandingkan sehingga merasakan kita yang terbaik. Terkadang ilmu yang kita ada memang tidak akan mampu menandingi pengalaman yang telah pun terbukti. Namun, apa salahnya kita bersederhana dalam mengadunkan antara dua citra, ILMU dan PENGALAMAN. Kita mengambil apa yang baik daripada pengalaman, dan tidak membelakangkan apa yang kita tahu. Sebenarnya, apa yang kita tahu itu juga adalah daripada pengalaman. Tiada apa yang perlu dibandingkan. Sebaliknya, teruskanlah menghormati antara satu dan lain. Berhentilah menghakimi, dan belajarlah menghormati.  Hidup akan lebih senang, tenang dan bahagia.

Saya bersyukur kerana sejak dulu, saya jarang masuk campur pada pilihan orang lain terhadap anaknya, selain mengangguk mengiyakan dan menghormati. Dan kini, saya berharap saya semakin banyak lagi belajar menghormati, dan tidak terburu-buru untuk menghakimi.

I learn not to judge and also learn to respect!

ANTARA MENGHAKIMI DAN CUBA MEMBANTU

Usai menerima gambar bayi kecil anak saudara yang ke 37, saya menulis di ruangan whatsapp kakanda tersayang, 

" Akak, nanti bagi baby baru akak susu ibu tau! At least sampai baby umur 6 bulan. Insya Allah, you can do it..".

" Hmmm ni dah anak ke-4 dik, susu akak tak banyak. Tak pernah cukup untuk baby..Kena campur susu formula juga.. Lagipun nanti rasanya leceh nak kena pam di sekolah bila dah masuk kerja..."

" Oh, tak apa yang dah lepas tu, semua rezeki yang Allah tetapkan dah. Belum cuba belum tahu, kita cuba dulu ye... Susu akak cukup. Percayalah. Itu antara hak bayi yang ibu ayah kena tunaikan JIKA MAMPU. Kena banyak bagi baby menyusu, dan jika bekerja kena banyak pam, supaya otak tak menerima signal susu tak diperlukan. Mudah sangat." Saya cuba memberikan mind set mudahnya menyusukan anak.

Perbualan terus berlarutan. Panjang. Saya cuba meyakinkannya. Dan perbualan berakhir dengan dia masih tiada kepastian untuk dia ingin menyusukan anaknya secara ekslusif. Namun siapa sangka, akhirnya saya menerima mesej bertali arus, dia nekad ingin bersusah-susah menyusukan si anak dan meminta saya berkongsi ilmu dan cara penyusuan ibu bekerjaya. Bukan sejam dua, tetapi berhari-hari kami berbalas mesej, daripada keperluan peralatan mengepam yang agak rumit, cara penyimpanan, masa, tempat sehinggalah kepada cabaran-cabaran menyusukan si kecil. " Terima kasih dik, tak sangka boleh sebenarnya menyusukan anak walaupun bekerja. Dah anak ke-4 baru tahu ni.." dia menulis di ruang chat. Saya membalas dengan penuh rendah diri " Anak baru seorang, baru ingin mencecah 6 bulan, tak banyak yang boleh dikongsi. Tapi demi akak dan anak saudara tercinta, adik akan bantu mana yang termampu ye..". Dalam fikiran sudah mula berfikir-fikir ingin menghadiahkannya pengepam elektrik yang terbaik.

Kini saya yakin, ada bezanya antara hanya tahu menuding jari menghakimi dan berusaha untuk membantu dan memberi tahu.

Ya Allah, permudahkanlah dan berikan kepada kami kejernihan hati dalam menembusi ruang pandangan seorang hamba yang bertaqwa hanya demi meraih yang terbaik pada pandanganMu. Ameen ya robbal 'alamin.




0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to Tinta Wardah Design with love by CikBulat