Friday, December 18, 2015

Pandang Pertama


Pagi ini aku diam terpaku,
Pandang pertama pada keajaiban itu,
Terus rasa ini tak upaya ku sembunyikan,
Titisannya mengalir meledak segalanya.
Aku bicara pada Dia,
Sungguh aku insan hina lagi pendosa,
Terasa malu jasadku ada di sini,
Di bumi suci, di hadapan KaabahMu.
Aku bicara pada Dia,
Tanah ini sungguh mulia,
Tanah ini megah nan berjasa,
Menjadi kecintaan Nabi sentiasa.
Aku bicara pada Dia,
Mengucap syukur setulus jiwa
Taqdir Dia membawaku ke sini,
Di bumi yang wangi dengan barakah,
Di bumi yang basah dengan keinsafan.
Aku bicara pada Dia,
Ku sedari hatiku tak secekal perjuangan baginda,
Ku akui jiwaku tak sehebat para sahabat nan berjasa,
Ku cemburui kemuliaan para wanita Ummul Mukminin,
Aku sering lemah dan tewas dengan nafsu ku sendiri.
Aku bicara pada Dia,
Daripada ruang hatiku yang paling sepi,
Kuingin pergi daripada hiruk pikuk dunia ini,
Kuingin 'pulang' dan bahagia dalam pangkuan Dia,
Jauh daripada kesukaran, jauh daripada kesusahan.
Ya Robbul 'Izzati,
Sungguh aku ingin 'pergi',
Tubuh ini dirasa kian lemah,
Basah dengan air mata seorang pendosa.
Aku diam lagi usai bicara ini,
Seakan ada rasa yang memujuk diri.
Kehidupan ini perlu juga untukku lalui,
Sukar dan payah menjadi bukti,
Senang dan bahagia untukku syukuri,
Bahawa hidupku di sini hanya untuk mengabdi.
Sehingga akhirnya nafas ini diambil pergi,
Bersama jasad yang dikembalikan nanti.
Nur A'isyah Humaira Ismail
7:25 AM
02/01/2015 @ Makkah al Mukarramah

0 comments:

 

Copyright © 2011 Reserved to Tinta Wardah Design with love by CikBulat